Wednesday 26 June 2013

PANDAI AMBIK SENDIRI TANGGUNG..

Seorang anggota polis berpangkat Lans Koperal bertindak mengangkat kaki dalam keadaan berbalut kepada beberapa jurugambar akhbar yang menunggu untuk merakam wajahnya ketika disorong keluar dari mahkamah oleh pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggunakan kerusi roda, semalam.

Lans Koperal Hasri Mat Din, 56 dari Kampung Sega Tat, Raub  yang dituduh menerima suapan rasuah  sempat menutup muka menggunakan baju yang dipakai dan mengucapkan selamat tinggal kepada jurugambar itu sambil melambai dengan selipar di tangan.

Dia bersama dua anggota lain berpangkat Lans Koperal dan Konstabel dari Balai Polis Dong, Raub dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Khas Rasuah di sini semalam atas tuduhan menerima suapan RM300, September tahun lalu.
Tertuduh dan Konstabel Rohafizan Che Md Saupi, 26 dari Berek Polis Dong bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan mohon dibicarakan.

Manakala rakan mereka, Lans Koperal Farid Effendi Abu Bakar, 30  dari Kuarters Polis IPD Raub yang dituduh secara bersubahat menerima suapan daripada pengadu sama turut menafikan kesalahan itu.

Berdasarkan kertas pertuduhan yang dibacakan secara berasingan bagi ketiga-tiga tertuduh itu, Hasri dan Rohafizan didakwa secara rasuah menerima suapan RM300 daripada seorang pesalah trafik sebagai dorongan tidak ambil tindakan setelah didapati memandu kenderaan dengan cukai jalan tamat tempoh, 21 September tahun lalu.

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu dalam sebuah restoran di Dong, kira-kira jam 1.20 petang pada tarikh tersebut.

No comments:

Post a Comment