Salam, aku
memang minat dengan Ustaz Ridhuan Tee Abdullah ni, Ridhuan Tee byk menyedarkan
aku tentang kelemahan bangsaku sendiri. Walaupon Ridhuan Tee Seorg yg berbangsa
cina tetapi dia tidak pernah putus asa untuk menyedarkan bangsa melayu tentang
kelalaian diri diatas tanah tercinta. Ikuti Cerita dari Ustaz Ridhuan Tee di
bawah...
Menjelang
pembubaran parlimen bagi menghadapi PRU 13, kita asyik memberi. Sama ada pemberi
tersebut akan dibalas atau dihargai, masih belum pasti. Pokoknya, beri dahulu.
Tuntutan Pertubuhan Cina untuk mendirikan Sekolah Persendirian Cina (SPC) di
Kuantan, SM Chong Hwa telah menjadi kenyataan.
Dalam majlis
makan malam yang dirasmikan oleh Perdana Perdana Menteri minggu lalu, sebanyak
RM3 juta berjaya dikutip. Perdana Menteri bermurah hati memberi dana tambahan
sebanyak RM3 juta lagi menjadi RM6juta dalam sekelip mata. Selepas ini saya
tidak pasti berapa lagi sekolah sebegini akan dibina. Harapan kita semua, semoga
sekolah jenis ini akan menyahut agenda nasional.
SPC dibenarkan
beroperasi mengikut caranya sendiri, menggunakan silibus Unified Examination
Certificate (UEC), dengan syarat mesti mengikuti kehendak Sijil Pelajaran
Malaysia (SPM). Dua sijil akan diperolehi sekaligus, UEC dan SPM. Saya tidak
pasti bagaimana modus operandinya. Tunggu dan lihat. Yang jelas, kerajaan telah
mengikhtiraf UEC yang selama ini diperjuangkan.
Peliknya,
kenapa mereka begitu beriya-iya dengan UEC berbanding SPM? Sedangkan selama
inipun semua subjek diajar dalam bahasa ibunda. Apakah UEC lebih baik dari SPM
dari sudut pembinaan negara bangsa? Jika itulah keadaannya, kedudukan SPM
menjadi tanda tanya. Wujud dua sistem dalam satu negara? Tidakkah sepatutnya
satu sistem satu negara. Barulah namanya 1Malaysia.
Apakah selepas
ini mereka yang mempunyai dua sijil lebih dikehendaki dalam pasaran. Selama ini
sijil sekolah agama yang terpaksa mengikut arus kebangsaan kerana arahan. Arahan
mesti dipatuhi sebagai syarat pengikhtirafan. Persoalannya, bagaimanan kedudukan
UEC?
Terus terang,
saya amat takut dengan keadaan ini seperti kata Aung San Suu Kyi, it is not
power that corrupts, but fear. Tetapi kita tidak wajar salah mereka. Sudah
menjadi kewajipan mereka menjaga warisan nenek moyang, takut hilang ditelan
zaman. Kita pula bagaimana?
Terbaharu,
Persatuan Ibu bapa untuk pendidikan, yang diketuai oleh orang Melayu, begitu
takut dengan kemerosotan penguasaan bahasa Inggeris ketika mengulas keputusan
SPM dan STPM 2012. Mereka tidak pernah takut isu di atas, serta status dan
kedudukan bahasa Melayu. Dalam kepada mereka hanya ada bahasa Inggeris sebagai
lambang ‘kemajuan’. Takut mundur kononnya.
Kenapa bahasa
Inggeris dan ibunda sahaja yang diberikan perhatian? Kita jarang fikirkan soal
pembinaan negara bangsa yang jelas termaktub dalam perlembagaan? Terutama
kedudukan bahasa Melayu dan pendidikan Islam? Pernahkah bedah siasat
dilakukan?
Pada
segelintir kita, biar jahil Islam dan bahasa Melayu asalkan pandai bahasa
Inggeris dan bahasa ibunda. Alasannya mudah, sebab bahasa Inggeris dan bahasa
bukan Melayu telah banyak menyumbangkan kepada kemajuan negara. Seolah-olah
orang/bahasa Melayu dan agama Islam tidak ada sumbangan. Cubalah fahami sejarah
dan kebangkitan nasionalisme negara ini. Betapa besarnya sumbangan bahasa dan
agama.
Ramai bukan
Melayu yang tidak pandai bahasa Inggeris dan bahasa Melayu, tetapi mereka tidak
takut. Semangat jati diri bangsa mereka begitu kental. Sikap ini telah
melonjakkan kehidupan mereka. Tetap berjaya walaupun jahil bahasa lain. Apakah
ini wajar dalam sebuah negara yang mendaulatkan identiti dan jati diri
nasional?
Belajarlah
daripada negara-negara maju. Mereka maju kerana berjaya membangunkan anak bangsa
dengan jati diri terlebih dahulu, bukan dengan bahasa asing. Banyak negara yang
tidak tahu bahasa Inggeris sekali, malahan ada mengambil sikap anti, tetapi
mereka tetap maju. Pergilah ke negara China, Jepun, Perancis dan lain-lain.
Benar, mereka tidak menolak bahasa Inggeris, kerana ia bahasa ilmu. Tetapi
mereka tidak sama sekali korbankan jati diri kebangsaan mereka semata-mata
meraikan bahasa asing.
Negara Israel
sendiri, sebuah negara sedang membangun, begitu berjaya melahirkan jutawan
merata tempat. Bahasa Hebrew telah mengangkat martabat Israel. Kenapa kita tidak
sedemikian? Kita menyusun sistem pendidikan hanya untuk melahirkan
pekerja-pekerja, bukan melahirkan manusia berpendidikan, berjati diri dan
berpatriotik.
Apakah
permasalahan ini terjadi disebab tidak adanya doktor yang mampu memeriksa? Atau
disebabkan tidak ada ubat yang berguna untuk mengubati penyakitnya? Atau pesakit
itu sendiri yang tidak mahu memakan ubat dan tidak berusaha untuk
berubat?
Sama seperti
seorang pelajar bermusafir menuntut ilmu. Dia tahu ilmu apakah yang perlu
dituntut, negara mana yang ditujui dan jalan mana yang perlu dilalui, tetapi
kenderaan yang dipandunya rosak di tengah jalan. Apakah kerosakan itu itu
berlaku pada bateri, plak, motor atau yang lain. Kita mesti lakukan over haul
atau pemeriksaan untuk mencapai punca kerosakan. Jika punca itu ketahui, maka
akan selesailah masalah. Jika tidak sampai bilapun matlamat tidak
kesampaian.
Teringat
kata-kata Saidina Umar al-Khattab, sekarang kita kaum yang ditimpa kehinaan,
namun Allah muliakan kita dengan Islam. Tetapi bila kita mencari kemuliaan
selain daripadanya, nescaya Allah akan menimpakan kehinaan kepada kita semua.
Apakah selama ini kita tidak sedar bahawa Islam itu adalah jati diri Melayu.
Melayu adalah bangsa yang dimuliakan Allah dengan Islam. Bertegaslah dengan
pembinaan jati diri ini. Jika tidak Melayu Islam tidak ke mana-mana.
Persoalannya kita takut.
No comments:
Post a Comment