Saturday 1 June 2013

TITAH AGONG di PERLEKEHKAN GOLONGAN 'CHAUvinist' SEMASA HARI KEPUTERAAN BAGINDA.

DAULAT TUANKU.


Cerita pasal seorang guru 'cauvinist' tak habis panasnya lagi kerana menghina murid melayu dengan bahasa yang berbaur perkauman, kini ada lagi di kalangan mereka yang 'cauvinist' ini membuat kenyataan terbuka di laman sosial yang benar2 menyinggung perasaan rakyat malaysia terutama orang melayu. Titah ucapan Agong dipermain-mainkan, malah kalau dilihat apa yang diperbualkan mereka amat menjengkelkan
Ini lah akibatnya apabila golongan sebegini tak reti menghormati sensitiviti orang lain. Agong dan sultan2 dan raja2 melayu yang lain adalah identiti malaysia itu sendiri . Mana perasaan hormat mereka pada agong ? Apatah lagi perbualan dalam facebook yang berunsur nista serta cemuhan terhadap agong dibuat semasa hari ulangtahun keputeraan baginda. Siapa yang ajar 'cauvanist2' ini kurang ajar ?


Diharapkan laporan polis terhadap setiap individu2 yang membuat komen berunsur cemuhan terhadap agong difailkan. 'Cauvanist'2 ini kononnya cukup sensitif apabila perkara berkaitan kaum mereka disentuh, tetapi apabila soal berkaitan kaum melayu disentuh dan diperlekehkan mereka, tidak mengapa pula ? Memang bangsat dan betul2 hipokrit. Jangan tunggu lama2 , golongan2 ini kononnya mahu tunjuk kuasa yang ada pada mereka selepas PRU-13 . Kita seboleh-bolehnya mahu elak perkara2 sensitif sebegini dibangkitkan tetapi kenapa kerap sekali disentuh ??
Oleh itu diharapkan mereka yang kenal dengan golongan 'cauvinist' ini tolong nasihatkan mereka, jangan buat komen2 bodoh yang boleh menaikkan kemarahan orang lain. Islam,Melayu dan Raja adalah elemen2 yang cukup dekat pada mereka yang punya jati diri melayu. 3 perkara ini adalah amat sensitif pada orang melayu kecuali melayu2 tak sedar diri.
Kalau di Thailand mana2 individu yang cuba bersikap bangsat dengan raja, memang dah lama kena masuk jail, selain kena jail rakyat2 lain pun kalau ada can akan bagi penerajang. Kat Thailand, kaum Cina sangat hormati raja dan sayang pada raja . Malah orang Cina di sana cukup fasih cakap Thai sama macam kaum Cina di Indonesia. Pelik kenapa perkara yang sama tak berlaku di Malaysia. Itu lah ada pepatah melayu mengatakan sudah diberi betis nak peha.
Bila dilayan dengan baik, makin besar pulak kepala? Sampai individU2 terkaya di negara ni pun ramai di kalangan mereka? Masih cuba menghasut rakan2 yang lain dengan stigma 'second class citizen' ? Cukup cukup lah dengan 'stress' yang kita hadapi masa PRU yang lepas..sekarang masa untuk bersatu dan bangunkan negara 

No comments:

Post a Comment